|
Varför
fråga unga? Av uppenbara skäl är frågeställningen
central. De unga är framtiden. Genom självklara demografiska
förlopp blir den unga generationen allt mäktigare medan den
äldre försvinner. Redan idag är den konsumtionsmakt som
utövas av de unga mycket stor. Vi vet att dessa värderingar
både är starka och hållbara. Vi kan räkna med
att de tankevärldar som vi idag ser hos de unga att lever kvar
åtminstone 30-40 år framåt.
Värderingar och attityder är inte samma sak men de sammanblandas
alltsomoftast. Attityder är ofta konkreta, värderingar mer
generella. Attityder förändras lätt och snabbt medan
värderingar förändras trögt och långsamt.
Dessa klangbottnar bildar ofta basen för det som senare kommer
till uttryck genom olika attityd- och marknadsbeteenden. Genom att kunna
agera redan när värderingarna blir kända vinns tidsfördelar
av stor betydelse för resultaten.
Värderingar har mer karaktären av naturkraft, som djuphavsvågor,
medan attityderna är kårarna på vattnet, krusningarna.
Om till exempel ett företag, ett politiskt system eller en kommun
inte förmår agera i samklang med dessa rörelser blir
det passiva, ofta diffusa motståndet för stort och förr
eller senare får man erkänna sig besegrad, kanske utan att
riktigt förstå varför. Ett förhållningssätt
som däremot är i linje med djupare liggande värdemönster
kan få oväntat stöd och dragkraft av dessa.
Värderingar är ett mycket effektivt styrmedel som desvärre
alltför sällan kommer till bruk i beslutsfattande och samhällsbyggande.
Värderingarnas betydelse ökar också genom den samhällsomvandling
som vi nu genomgår. Vi lever i en farlig övergångsfas
där nya internationella formationer ännu inte lyckats skapa
en nödvändig säkerhet. En mängd tidigare givna ting
förlorar sin innebörd. Infrastrukturerna som tidigare hållit
samman samhället (transporter, energi- och kommunikationssystem)
förändras liksom tidsbegreppen och produktionen omorganiseras
inte bara genom att nya material och produktionsmetoder införs
utan i lika hög grad genom tjänsteproduktionens utveckling.
Dessa extraordinära teknologiska skeenden förutsätter
i sin tur en helt ny typ av utbildning och helt andra värdemönster
både hos individerna, företagen och samhällsinstitutionerna.
Därför är det så viktigt att försöka
förstå ungas värderingar och framtidssyn. Till exempel
hur resonerar unga när nio av tio uppger att de har en positiv
framtidssyn?
|