Att bygga broar…
 
 

Hur ska vi bygga en bro som är hållfast nog i ett föränderligt samhälle? Brobygget är en metafor för ett forskningsarbete som handlar om att dels förstå de ungas tankevärldar, dels förstå hur de anställda i ett företag tänker och värderar olika framtidsfrågor. Avsikten har varit att ta fram ett underlag som sedan kan användas för ett brobygge mellan generationerna, både inom företaget men också ute i samhället. I tider av snabba förändringar växer värderingsklyftorna. Men hur stora är dessa skillnader egentligen? Genom att ställa samma frågor på samma vis med samma grupp intervjuare har det varit möjligt att pejla den frågan. Det ena brofästet är Rapport 90-tal, det andra är Vattenfalls personal. Den här broschyren handlar om de likheter men också fundamentala skillnader som vi funnit.

Under mer än fyra år har ett alldeles speciellt forskningsprojekt, kallat Rapport 90-tal, bedrivits vid Institutet för Framtidsstudier med stöd av bland andra Vattenfall. En grupp specialtränade unga har åkt land och rike runt och intervjuat andra unga i åldrarna 19-25 år. Samma unga har under fyra år intervjuats och återintervjuats; vi har velat se hur deras åsikter och synsätt förändras när de går från skola till arbete eller kanske arbetslöshet, hur olika studievägar påverkar, längre utlandsvistelser, familjebildning och barn. Vi har jämfört deras synsätt och resonemang med de som de anställda på Vattenfall har.

De unga är inte bara morgondagens kunder och konsumenter, det blir också makthavare och politiker, de blir morgondagens medarbetare. Många organisationer och företag kommer i likhet med Vattenfall att framöver rekrytera personal som huvudsakligen är under 35 år. Detta ställer stora krav – det är så mycket som ”sitter i väggarna”, som hör hemma i gårdagens samhälle. Personlig effektivitet är nära knutet till trivsel och motivtion, det handlar i hög grad om att förstå de drivkrafter och drömmar som medarbetarna har och att skapa en samsyn mellan företagets mål och värderingar och individens.

Drygt 300 anställda inom Vattenfalls olika affärsområden har intervjuats av samma unga som gjorde intervjuerna i Rapport 90-tal. De har besökt olika arbetsplatser runt om i Sverige för att försöka få ett grepp om vad som händer inom organisationen. Stor vikt har fästs vid representativiteten; affärsområden, arbetsuppgifter, ålder, kön och ort är de urvalsfaktorer som bildat underlag för urvalet. Bortfallet blev låga 10 procent. Studien är uppdelad i ett tjugotal olika frågeområden och det finns en särskild skriftserie som redovisar resultaten. Intervjuerna (som i princip är lika för de unga i Rapport 90-tal och för Vattenfalls personal) innehåller följande frågeområden:

 

 

 

©2003 Bi Puranen